Vi fejrer 4 år med fortsat vækst
I juni markerede vi hos Nymann & Juhl Byggerådgivning vores 4-års jubilæum. Det hele begyndte, da jeg, Casper Juhl, i 2020 tog springet ud som selvstændig og etablerede virksomheden i Grenaa på Djursland. Kom med på en tur ned ad memory lane på vores vækstrejse fra starten som enkeltmandsvirksomhed til, hvor vi er i dag. Snart pakker vi kontoret ned for at flytte til nye lokaler.
Midt i 2020 tog jeg initiativ til at starte Nymann & Juhl Byggerådgivning i Grenaa. Oprindeligt forestillede jeg mig at drive et enkeltmandsfirma, da jeg allerede havde en stor kunde, hvor jeg fungerede som ekstern sagsbehandler for en kommune. Resten af tiden ville jeg bruge på at hjælpe private med byggeansøgninger.
I samarbejde med et marketingbureau fik vi udviklet logo, hjemmeside og en pressemeddelelse. Behovet for en byggesagkyndig, der var i øjenhøjde med kunderne og kunne hjælpe dem sikkert igennem den til tider komplekse byggesagsbehandling, viste sig at være stort, og derfor tog vores vækst hurtigt fart.
Hurtig vækst fra år ét
Inden for få måneder blev jeg nødt til at ansætte en medarbejder til at håndtere de mange byggesager. Ved vores 1-års jubilæum kunne vi annoncere endnu en ansættelse, Anne Smed Rasmussen, som i dag stadig er at finde på kontoret. Kort efter fulgte Ann Boje, som nu har fejret sit 2-års jubilæum og opnået titlen som certificeret brandrådgiver.
Efterspørgslen på vores ydelser voksede hurtigt og kom fra hele landet, hvilket krævede flere medarbejdere. Dog viste det sig vanskeligt at tiltrække kvalificeret arbejdskraft til Grenaa, og vi måtte derfor se os ind i at åbne endnu et kontor, med en mere attraktiv placering.
Egentlig kan de fleste byggesager klares fra skrivebordet, så det var ikke et problem, at henvendelserne kom fra hele Danmark og at vores kontor lå i Grenaa, men for at sikre kapacitet nok i medarbejderstaben åbnede vi afdelinger i Hammel og Horsens.
Vidste du: Det sparer vores kunder for tid og penge, når de ikke skal have os ud til byggeriet for at hjælpe dem i mål med deres byggeansøgning eller lovliggørelse. Hvis vi får adgang til sagen og tilsendt korrekte oplysninger, klares det hele fra skrivebordet, uanset hvor i landet byggesagen ligger. Ved til- og eftersyn samt køberrådgivning kommer vi naturligvis ud til kunden.
Byggerådgivning i København
Mange af vores kunder finder os gennem Google-søgninger. Via data kunne vi se, at der var stor interesse fra Sjælland, især København. Vi kunne se, at flere besøgende og potentielle kunder på hjemmesiden fravalgte os på grund af vores beliggenhed i Østjylland.
Derfor besluttede vi at leje os ind i et kontorfællesskab i København for at kunne mødes med kunder, når nødvendigt. Denne tilstedeværelse har ført til en betydelig vækst i kundebasen på Sjælland – men ikke nødvendigvis flere ture til Sjælland, hvorfor vi ikke fast har en medarbejder på kontoret.
Bygge- ingeniør- arkitekt og brandrådgivning samlet ét sted
Efterspørgslen fra større byggeprojekter både for private og erhverv fik mig til at overveje at udvide vores kompetencer. Ann Bojes talent for at tegne i forbindelse med byggeansøgninger blev en fast del af vores service som tegnestue og arkitekthjælp med fokus på funktionelle huse og bygninger.
Desuden oprettede vi en ingeniørstilling, så vi kunne håndtere større projekter in-house uden at skulle indkøbe beregningerne eksternt. Dette har gjort os i stand til at håndtere en bred vifte af projekter, både inden for opførelse af større byggerier og ved almindelige renoveringer, hvor en bærende væg indimellem står i vejen for byggedrømmene.
I dag tilbyder vi byggerådgivning, arkitekthjælp, ingeniørrådgivning, certificeret brandrådgivning, til- og eftersyn samt køberrådgivning.
Over årene har vi også opbygget et stort netværk og skabt gode relationer til forskellige samarbejdspartnere, hvor vi hjælper hinanden i mål med de større projekter.
Din genvej til godkendt byggeri
Vores slogan er en central del af vores identitet. Byggesager kan trække i langdrag af forskellige årsager. Hos Nymann & Juhl er nøgleelementer i vores service kort ventetid og effektiv sagsbehandling. Det handler bl.a. om at få indsendt den rigtige dokumentation fra starten, så sagsbehandlingen hos kommunen glider let, samt at få planlagt korrekt, så kunderne kan komme i gang med deres byggesag hurtigst muligt efter henvendelse.
Flere af os har tidligere arbejdet som byggesagsbehandlere i kommuner, hvilket giver os en unik fordel i forståelsen af den kommunale proces.
Vidste du: Vi assisterer også kommuner som eksterne sagsbehandlere i perioder. På den måde hjælper vi kommunen med at nedbringe sagsbehandlingstiden ved stort pres.
Refleksion, konsolidering og udvikling i 2025
Efter tre års intens vækst valgte vi at samle alle medarbejdere og hovedaktiviteter i Hammel. Dette har skabt en mere effektiv arbejdsgang, mens muligheden for hjemmearbejde stadig er en del af vores fleksible kultur.
Vidste du: Vi har flere kvinder end mænd ansat, hvilket er bemærkelsesværdigt i en ellers ofte mandsdomineret byggebranche.
Med sammenlægningen i Hammel og en stadig stigende vækst er vores nuværende lokaler ved at være for små. Derfor bliver vi en del af det nye kontornetværk, Zentrum Hammel, i starten af 2025.
Zentrum er et kontornetværk med ca. 40 kontorpladser, hvor vi har sat os på et par af dem. De andre pladser bliver besat af medarbejdere fra andre virksomheder og brancher. Her bliver der god albuerum og plads til, at vores team af byggerådgivere og ingeniører kan udvides, hvis nødvendigt.
Jeg er medejer af det nye kontornetværk, hvilket skaber en stærk tilknytning til den nye lokalitet. Medarbejderne har også været involveret i renoveringsprojektet i forbindelse med udarbejdelse af tegninger, beregninger og byggeansøgninger, hvilket har været en spændende proces. Vi glæder os nu til at skulle sidde i den bygning, vi har været med til at omforme fra byens gamle diskotek til en moderne kontorbygning.
Det forventes, at de nye lokaler står klar til indflytning i foråret 2025.
Vidste du: Vi har ofte praktikanter fra bygningskonstruktøruddannelsen, hvilket indimellem gør, at der mangler plads i de nuværende lokaler. Praktikanterne er der nemlig i seks måneder ad gangen og bliver også nogle gange hængende som studiemedhjælpere, ligesom vores seneste praktikant, Nadja. Efter endt uddannelse er Nadja også blevet tilbudt en fuldtidsstilling hos os.
– Casper S. Juhl, Indehaver & Senior Byggerådgiver